Nechcem kvôli môjmu blbému výlevu zakladať novú tému tak ho hodím sem. Možno na tu všetci zlynčujete ale nezdá sa vám že je v mestách priveľa osobných automobilov? Pomaly každý má dnes minimálne jeden autiak. A potom sú zápchy, parkuje sa na chodníkoch a podobné hovadiny. Skutočne neznášam ľudí čo ma presviedčajú že bez vlastného auta sa dnes nedá žiť (najhoršie je že je to asi naozaj tak). Z toho je snáď nové náboženstvo. A keď mi to začnú argumentovať drýstami o tom že verejná doprava je na h***o. Ale taká je práve kvôli nim, lebo je kopec áut tak dopravné spolocnosti nemajú nijaký záujem skvalitnovať dopravu lebo sa im nevrátia tie investicie. A preto si my čo stále cestujeme vlakmi, busmi, električkami pripadáme jak žebráci lebo hlavne mhd je často v takom katastrofálnom stave. Brajgel, špina a smrad.
.
Je tu aspoň 1 človek čo má podobný názor?
Můj názor je ten, že jsou lidé čím dál tím víc línější a zhýčkanější. Proto jezdíme osobními vozidly.
Taktéž musím souhlasit, že to vede i k znečištění ovzduší ale na druhou stranu se musíme také dívat na to, že jsou dnešní moderní auta lépe stavěná a vypouštějí znatejně méně škodlivin než jejich starší předchůdci. Všechna nová vozidla musí splňovat přísné emisní normy. Od září příštího roku tu máme Euro 6 viz:
http://cs.autolexicon.net/articles/emisni-norma-euro/.
Někdo se sice může ohrazovat, že čím víc aut tím horší ovzduší je (je to pravda ale...) ale ruku na srdce... s tím kam tato země spěje budou za chíli jezdit autem jen ti, kteří si pořádně zaplatí a ten zbytek bude jezdit buď na skůtrech, kolech či MHD...
Stejně tak to vede k plným chodníkům aut, které se chodcům pletou do cesty a někdy brání v "obousměrném" používání této části pozemní komunikace. Většina parkujícíh ale musí počítat s tím, že až se opět ke svému vozu vrátí tak mohou nalézt botičku a mastný lísteček za stěračem (možná i škrábance či jiné poškození vozidla chodci, kteří musí kolem těchto vozů kličkovat). Chodník jako část pozemní komunikace taktéž musí splňovat určitá kritéria a to se týká i objektů v jeho blízkosti nebo přímo na něm (pouliční lampy, stromy , dopravní značení atd... viz:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Chodn%C3%ADk ).
Samozřejmě existuje i mnoho vyjímek jako je právě dopraví značení, které možnost parkování na chodníku schvaluje viz:
http://www.dopravni-znaceni.eu/znacka/Parkovi%C5%A1t%C4%9B-st%C3%A1n%C3%AD-na-chodn%C3%ADku-kolm%C3%A9-nebo-%C5%A1ikm%C3%A9/IP11d/ . Pak si už chodec nemůže ani moc stěžovat ale to je samozřejmě o něčem jiném jelikož je většina těchto parkovacích míst navržena tak aby měli chodci na chodnících dost místa (cca 1500 mm na šířku).
Co se týče kvality cestování v MHD: narozdíl od dálkových spojů je tu rozdíl v hustotě obyvatel používající danou autobusovou, tramvajovou či železniční linku (myšleno Metro). Když jedu trasu Praha-Brno v dálkovém autobuse a Praha-Praha v obyčejném MHD tak je rozdíl znatelný. Samozřejmě nesmím počítat komfort podvozku a nabízeného servisu (občerstvení, WC) ale dívám se na čistotu včetně toho kde to nějak zapáchá. Když jedu do toho Brna tak nastupuji do (snad) čistého vozu, který jeho personál před odjezdem vyčistil (např: ve Student agency zatím žádný problém).
U MHD je na začátku dne taky čistý autobus (i když...) ale jeho personál (řidič) se v průběhu svých jízd o pořádek zas tak moc nestará. Ten je rád, že si na konečné zastávce zapálí cigáro a dá si kafe. Tu a tam je sice člověk vidí běhat s koštětem v autobuse ale jedná se opravdu o vyjmečný jev. Poté tu danou linku čeká dalších (plácnu) dvacet zastávek během kterých se tam začnou hemžit různí lidé včetně zapáchajích bezdomovců. To už ten komfort cestování rapidně srazí dolů. Ruku na srdce... cestovat s bezdomovcem o pár sedadel před námi není moc pěkné. Hned nám to zkazí těch pět minut než se dostanem ven a konečně se pořádně nadechneme. To samé když vidím polepená okna zbytečnými reklamamy či polepené sedačky žvýkačkamy. No fuj... Opravdu.. člověk může nadávat na hromadu aut ale taky nadává na tu horu lidí natlačených v jednom malém prostoru kde se člověk cítí jako sardinka čekající až tu konzervu někdo konečně otevře. K tomu všemu tu máme nějaký ten zápach potu, neskutečně přeslazené voňavky či zápach jiných tělesných tekutin které bych tady nejmenoval.
Samozřejmě... pokud se potřebuji dostat někam kam se dostanu za obstojnou dobu s obstojným komfortem s MHD. (například po Praze Barrandov - Anděl - Dejvická) Tak nemám nic proti využít právě onu MHD. Ale když jedu napříč celou Prahou tak je auto jediná volba. To že občas stojím v koloně na deset minut mi zas tak nevadí. Za tu dobu kdy člověk cestuje autem (nejen po Praze) si už tak nějak vytipuje kdy vyjet aby byl na místě určení v čas. A ano... cestování autem je tou nejkomfortnější volbou jakou si lze v dnešní době na vzdálenosti několik set kilometrů vybrat. Nechápu ale lidi co jedou autem i do večerky vzdálené cca dvěstě metrů, když to dojdu i pěšky.
Co se týče zkvalitnění MHD:.... hm..... ono je to hodně těžké to vůbec nějak objektivě popsat. Z části za to mohou cestující a jejich návyky odhazovat/neodhazovat odpadky zrovna v autobuse či jinak škodit (vylepování reklam, žvýkaček, nedostatek hygieny atd..). Už to, že se budou lidé chovat v dopravních prostředcích slušně může nemalou mírou přispět k zkvalitnění cestování. Přece jenom si musíme uvědomit, že tam necestujeme sami a bylo by hezké kdybychom své místo v autobuse opustili v takovém stavu v jakém jsme tam přišli.
Z pohledu na Dopravní podnik také nemohu říct, že se nesnaží. Bydlím v Praze a už pár let si všímám, že postupně obnovují vozový park. Ale jak to tak vypadá tak je to investice vesměs do prázdna. Týden po zavedení nových vozů do provozu jsem si na některých linkách stačil všimnout, že se na řadu opět dostali sprejeři, kteří svým "uměním" za tak krátkou dobu sihli "zvelebit" nejeden autobus či nejednu novou zastávku. Tak k čemu nové vozy, když to zase nějaký ten pablb poničí/znehodnotí. Pravda... nadjou se tací, kteří říkají, že má podnik své autobusy lépe hlídat ale tomu se já jen směji. To jsou další peníze navíc a stejně by tento majetek dopravního podniku hlídali důchodci, kteří tam jsou jen pro srandu králíků. To samé s nepořádkem v autobusech. To, že je autobus špinavý hned co vyjede z depa za to můžou ti co se o to mají starat. Uklízečky ( nebo kdo to má na starosti) to holt flákají...
Taktéž má mnoho lidí problémy s tím, že jim autobus jede každou (plácnu) půlhodinu. No... kdyby to ti nahoře stále nerozkrádali tak tu máme více linek a tím pádem kratší (čekací) časy. Když jsem ještě byl na škole u dopravních podniků tak jsme jezdily na těžce nudnou obhlídků spojů kde jsme kontrolovali kolik lidí nám svěřenou linku po čas jízd používá. To mělo kromě děsné nudy ještě jeden účel: zjištěním těchto informací jsme zjistili (

) jak vytížena byla danná linka přesně na každou zastávku v každý interval. Já měl nějakých dvanáct jízd (z konečný na konečnou = jedna jízda .... voser co?) A na každé zastávce jsem zapsal: v kolik jsme přijeli, kolik nastopilo lidí a kolik jich tam zbylo když jsme zastávku opustili (samozřejmě se musel zapsat i údaj v kolik jsme vyjeli k dalšímu cíli). I toto je jedno velké plus ke zkvalitnění služeb. Přesně podle toho se určuje kde posílit spoje a kde zase ubrat. Takto jsme to dělaly každý rok a možná se to dělá i dnes. (tramvaje, autobusy, metro).
Ke komfortu cestování patří i cena ale to bych tu radši nerozebíral. V Praze (když tam cestujeme pravidelně) se hodí opencard jelikož jsou jízdenky přece jen přehnané.
Závěr: nějak jsem se rozkecal, napsal mnoho zbytečností a určitě nasázel mmnoho chyb (za to se omlouvám). jedná se čistě o osobní názor na danou doprvaní situaci tak mne prosím nijak nekamenujte.

Když jsem ještě chodil na školu tak jsem taky jezil převážně "busem",mterem atd... ale teď když pracuji a jezdím/létám i hodně do zahraničí tak jsem za auto rád. když jsem zrovna v rodné vlasti v nějakém velkoměstě (Praha, Brno) tak se nebojím na kratší vzdálensot (popřípadě na tůru po měststkých památkách s přátely) využít služeb MHD (pokud nejsem v dražším obleku) ale jinak jsem autonoidní typ, který se rád vozí jak v autě tak na motorce. Když jedu například za rodinou na jižní moravu (Kyjov/Syrovice/Hodonín) tak tam mi stačí jen mé nohy a auto/motorku nechávám po dlohé cestě odpočívat u příbuzných. (člověk nesmí být až tak línej nebo se toho nikdy nezbaví viz: lidé kteří se táhnou do pár metrů vzdáleného obchodu autem).